Co trzeba wiedzieć o witaminie D?

Witamina D jest niezbędna do prawidłowej pracy organizmu. Aby produkcja witaminy D mogła odbywać się w sposób naturalny, koniecznie należy wystawiać nasze ciało na ekspozycję promieni słonecznych. Wystarczy zaledwie 20 minut dziennie, by dzienna dawka została nam dostarczona. Kiedy przychodzi jesień i zima, gdy słońca brak lub po prostu nie mamy już takiej możliwości spędzania tak wielu godzin na powietrzu, witaminy tej zaczyna brakować. Musimy więc w odpowiedni sposób te niedobory uzupełniać, by organizm nadal mógł czuć się dobrze. Za co odpowiada witamina D? Co powoduje jej niedobór? W jakiej ilości powinniśmy ją dostarczać do organizmu?

 

Jak działa witamina D3?

Witamina D3 działa na bardzo wielu płaszczyznach, jeśli w grę wchodzi praca naszego organizmu. Wpływa ona między innymi na poprawę naszej odporności, a więc ma bardzo duże znaczenie dla układu odpornościowego. Chroni ona mózg przed działaniem szkodliwych czynników, a więc wykazuje ona działanie neuroprotekcyjne. Wzmacnia kości i zęby, bo zapewnia prawidłową gospodarkę wapniową. Chroni ona nasze serce, bowiem wykazuje silne działanie ochronne dla układu wieńcowego. Podnosi poziom testosteronu, gdyż odpowiada za jego produkcję. Może być ona także zbawienna dla osób z chorobami nowotworowymi, bowiem działa ochronnie.

Jak zbadać poziom witaminy D3?

Aby sprawdzić poziom witaminy D3 w organizmie należy wykonać badanie krwi oznaczające poziom 25 hydroksywitaminazy D, a więc kalcydiolu. Jeśli chodzi o normy, wyglądają one następująco:

  • poniżej 20ng/ml lub 50 nmol/ – duży niedobór witaminy D
  • poniżej 30 ng/ml lub 75 nmol/l – delikatny niedobór
  • zakres 30-50 ng/ml lub 75-125 nmol/l  – optymalny poziom dla człowieka
  • powyżej 50 ng/ml lub 125 nmol/l – teoretyczna toksyczność

Uzupełnianie poziomu witaminy D3

Jeśli chcemy uzupełnić poziom witaminy D3, powinniśmy przede wszystkim postawić na odpowiednią dietę. W wielu bowiem produktach znajdują się odpowiednie jej ilości. I tak nasze menu powinno być bogate w tłuste ryby, oleje rybne, jajka, sery, mleko, pieczarki, jak również i wątróbkę. To właśnie tam znajdziemy największe jej ilości. Kolejnym elementem jest szukanie możliwości, by ta ekspozycja na światło słoneczne była możliwa. Jest to trudne, szczególnie jesienią, gdy większość dni jest szara i ponura, ale jeśli tylko zdarzają się słoneczne dni, nawet w mroźny czas, warto na pewno wyjść na krótki spacer. Dobrym rozwiązaniem okazuje się być także lampa UVA, z której korzysta coraz większa grupa osób. Jeśli jest ona dobrej jakości, a nasza ekspozycja jest stosunkowo długa, może ona jak najbardziej wpłynąć na zwiększenie poziomu witaminy D3 w organizmie. Co ważne, istotna jest także stosowna suplementacja. Rynek farmaceutyczny ma dla nas w tej kwestii bardzo wiele propozycji, dlatego też wierzymy w to, że każdy jest w stanie znaleźć dla siebie odpowiednie rozwiązanie.

Przyswajanie witaminy D3

Cholekalcyferol jest rozpuszczalny w tłuszczach. Za ich sprawą witamina ta zdecydowanie szybciej się wchłania w przewodzie pokarmowym, stąd często jest ona zalecana do spożywania po posiłku bogatym w tłuszcze. Oczywiście nadmiar tłuszczu w posiłku może powodować nieprzyjemne problemy gastryczne… Dobrym rozwiązaniem jest używanie witaminy D3 w kapsułkach żelowych z tłuszczem w składzie (liquid caps). Oczywiście na rynku jest wiele takich preparatów, ale znakomita większość opiera się na oleju słonecznikowym, który nie posiada zbyt wielu benefitów. Z pomocą przychodzą produkty oparte na kwasach omega-3. Dzięki temu synergizmowi mamy pewność że witamina D3 się wchłonie, a do organizmu dostarczymy zdrowe kwasy tłuszczowe EPA oraz DHA, dzięki którym w okresie jesienno-zimowym wzmocnimy naszą odporność. Dobrym przykładem suplementu jest Diamond Fish Oil zawiera on Witaminę D3 oraz K2, rozpuszczone właśnie w Omega-3.

Podsumowanie

Jak więc widać, zażywanie witaminy D jest niezwykle ważne i każdy z nas powinien dbać o to, aby utrzymać odpowiedni jej poziom, szczególnie jesienią i zimą. Suplementacja to podstawa. Wybierając odpowiednią, jedna tabletka jest w stanie dostarczyć nam wystarczającą jej ilość, tak, abyśmy mogli doskonale się czuć i wpływać pozytywnie na działanie całego naszego organizmu.

You may also like

8 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *